Családi receptek és emlékek

KonyhaKert - ez itt egy kom poszt

igen, komposztálásról lesz szó :D

2019. május 08. - Sülve főve együtt

Még messze menő következtetéseseket ugyan nem tudok levonni - hiszen csak idén kezdtem neki a hulladék ilyen típusú felhasználásának -, de lelkes amatőrként összegyűjtöttem a legfontosabb infókat és pár jó tanácsot, amit, bízva a sikerben, én is megfogadtam.
Mióta komposztálok, a kommunális hulladékunk jelentős mértékben csökkent, ezért úgy gondolom, már önmagában ezért megéri.:)

 

De először is nézzük át, miért is jó komposztálni!

- kevesebb szemetet termelek, mert a konyhai hulladék nagy részét fel tudom használni
- jobb lesz a veteményes földje, mert a következő évben ezt a kész humuszt bele tudom keverni
- ezáltal még egészségesebb zöldségeket tudok termelni

 

Mi kell hozzá?

Csupán csak egy komposzt keret, amit lehet venni fából, lehet csinálni raklapból, és létezik kész, több rekeszes műanyag komposzt torony is. Sőt, akár lakásban is megoldható, kis méretű, kompakt komposztálókkal.

_dsc6520sfe.jpg Mi a legegyszerűbb fakeretes megoldást választottuk.


Mi mehet bele és mi nem?
Én az alábbi elvet, irányt követem.

Ezek mind MEHETNEK BELE:

NITROGÉN TERMELŐK (ezek alkotják a komposzt zöld színű részét)
- zöldségek és gyümölcsök konyhai hulladéka
- kávé zacc, tea fű és filter
- tojáshéj összetörve (ez kifejezetten jót tesz a talajnak a kalcium tartalma miatt)
- levágott fű, levelek
- gyomnövény, ami még nem magzott fel, nem virágzik
- növényevő állatok ürüléke (nyúl; hörcsög; bár a tyúk nem csak növényt eszik, megfelelő, sőt tökéletes talajjavító az ürüléke; stb.)

_dsc7301sfe.jpgA konyhai hulladékot mindig külön összegyűjtöm, és egyben viszem ki a komposzt kupacra.

SZÉN TERMELŐK (ezek alkotják a komposzt barna színű részét, ezek általában száraz anyagok)
- elszáradt levelek

- száraz gallyak aprítva
- papír, karton
- széna, szalma
- szotyi és tökmag héja

Plusz mehet bele a takarítás közben összegyűjtött:
- emberi szőr, haj, köröm
- por

Ezeket TILOS BELETENNI:
- húsevő állatok ürüléke (kutya, macska, stb.)
- déligyümölcsök héja, főként, ha vegyszerrel kezelt
- főtt étel
- kenyér
- tejtermékek
- olaj
- hús, csont (ha le is bomlana, nagyon lassan, viszont a kóbor állatokat bizony odavonzaná)
- műanyag
- fém

- veszélyes hulladék
- én csonthéjas gyümölcsöket és dió levelet sem teszek bele, mert nincs jó hatással a növények növekedésére, de ez a téma máig vitatott (egy a fontos, leveleket sose égessünk, mert az eszméletlenül környezetkárosító!)

 

Mi a legfontosabb a komposztálásnál?

- nitrogén - szén egyensúly
- jól szellőzzön a kupac
- ne száradjon ki teljesen 
- mindent a lehető legkisebbre aprítsunk össze, hogy a folyamatot meggyorsítsuk
- úgy halmozzuk a kupacot, hogy a közepéről a széle felé lejtsen, hogy a felesleges esővíz le tudjon folyni róla,  különben minden megrohadna

Időnként nem árt átforgatni és meglocsolni.

_dsc8257sfe.jpgez a jelen állapot a komposzt kupac alján

Az én komposzt kupacom február-március óta serényen gyűlik, kíváncsi vagyok, mikor tudom felhasználni. Néha majd írok róla helyzetjelentést.:) Egyelőre az alsóbb rétegekben már megjelent a fekete, szemcsés, nedves föld, szóval bizakodó vagyok.

Ha kedvet kaptatok a komposztáláshoz, de nem tudjátok megoldani a lakásban, akkor jó hír, hogy léteznek közösségi komposzt pontok - nem csak Budapesten -, ahova rendszeresen elvihetitek a komposztálható hulladékotokat ingyen. De akár a társasházak lakói is összefoghatnak, és együtt is kialakíthatnak egy-egy ilyen komposzt kupacot, így saját kezdeményezéssel is tehetünk valami jót.

 

Ne feledjétek, sülve-főve együtt lenni nem csak a konyhában, de a kertben is nagyon jó!

 

 Fotók: Kőfaragó Zsuzsi

A bejegyzés trackback címe:

https://sulvefoveegyutt.blog.hu/api/trackback/id/tr6514771758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyorgy007 2019.05.09. 18:05:08

Komposztálni jó!
Lecsökkenti a hulladék mennyiségét radikálisan. A kuka nem lesz büdös többet.
Én belerakom a déligyümölcsök héját is, szerintem elbírja. Emberi részeket : köröm, haj, stb. nem szabad.
Diólevél megosztja az embereket. Azt olvastam 9 hónap alatt lebomlik a növekedést gátló tartalma és belerakható.
Ágakkal óvatosan, mert sokkal lassabban bomlik le. Érdemes lehet összeaprítani.

BiG74 Bodri 2019.05.09. 18:57:18

Kicsit túlpörgöd a kérdést. A komposztálás akkor is jó, ha nem mindig a nagykönyv alapján történik. Szén-nitrogén arány? Bizony nagyon figyeld, annó nagymama is naponta nézte, hogy hol áll az arány. A macskának meg szólj, hogy ne szarjon a komposztba! Legalábbis ne sokat!
Amúgy a tojáshéj mire jó a komposztban, tán lebomlik?

HawkTrane 2019.05.09. 19:40:33

Miért ne lehetne kenyeret beletenni? A tejtől sem hinném, hogy baja lesz.

BiG74 Bodri 2019.05.09. 20:20:24

@HawkTrane:
Minden lebomlik, csak nem mindegy hogyan, mivé, és mi által. Szimpla komposztáló esetén nem javalt a tejbepapi.

pattantyúk 2019.05.09. 21:13:58

A tojáshéjat apróra törve mint talajlazítót lehet használni, csakhogy meszesít! Éppen ezért kifejezetten nem tesz jót a talajnak. A legtöbb növény a savas közeget szereti.

pattantyúk 2019.05.09. 21:23:13

@Gyorgy007: A déligyümölcshéjakat simán be lehet tenni, de nagyon lassan bomlik le.
Faleveleket pedig jobb a lombkomposztba tenni, diólevelet is nyugodtan. Annál is ugyanaz a helyzet: tovább tart, amíg komposztálódik.
A lomb földdé érése egyébként 2 év.

Beer Monster 2019.05.09. 22:59:01

A déligyümölcs héja teli van gombaölővel, naná, hogy lassan bomlik.

clemens 2019.05.10. 04:41:59

A folyamatos üzemmódhoz egy ilyen ketrec nem elég, mert ha megtelik legalább még egy évig pihentetni kell. Nekem ez a kaloda nagyon szellősnek tűnik, a széleken nehézkes lesz a lebomlás.
Szerintem sokkal jobb a földbe ásott gödör, ha megtelik kap egy földtakarást és érik 1-2 évig.
Nekem 3 ilyen gödröm van a kert sarkában, az egyikben éppen gyűlik az anyag, a másik tavaly ősszel telt meg, a harmadik tavalyelőtt, ezt jövő tavasszal bontom meg. Lehet kettővel is csinálni, de ez a minimum.

Csadi 2019.05.10. 12:15:42

Sziasztok!
Én már legalább 15 éve rendszeresen komposztálok így van egy kis tapasztalatom. Egy nagyon fontos dolgot sehol nem olvastam se a cikkben, se a kommentekben: RÉTEGENKÉNT FÖLDET KELL TENNI A KOMPOSZT TETEJÉRE! Amennyiben ez elmarad, úgy tényleg két év a lebomlási idő mivel gyorsan kiszárad. Amennyiben a földet megfelelő időközönként rakjuk a komposztálóba, így a komposztálás ideje 1 évre lerövidíthető, mert nyirkosan tartja a szerves anyagot és összenyomja azt. A lényeg, hogy a komposzttárolót úgy kell kialakítani, hogy két szemben lévő oldalról bontható legyen. Így a teljes szétszedé nélkül kiszedhető a kompost. Én raklapokból készítettem és igaz, hogy a legszéle nem komposztálódik el, de azt a részt kiszedi az ember és a tetejére dobja. Én beleteszem a lombot (a diófalevélen kívül) Gallyakat semmiféleképpen, mert annak a lebomlási ideje több és ha alulról szedjük ki a komposztföldet, akkor az megkeseríti az életünket. Én a déligyümölgyöket is beleteszem és az állati maradékokat (tejtermékek, állati nem kemény termékek) és persze a használt étolajat is. Amennyiben nem bomlanának le amíg az aljára jutnak, úgy majd a kertben tovább adják áldásos életerejüket, de ezt nem tapasztaltam. Mindenféleképpen figyelni kell, hogy a komposztáló nedves maradjon, mert egyik évben a nagy szárasságban járunk úgy, hogy öngyulladással kigyulladt a komposztáló és a nulláról kellett újraépíteni, mert teljesen elégett, tehát érdemes az épületektől, éghető dolgoktól kicsit távolabb tenni. A nyirkosság miatt én a komposztáló közepére tettem egy 110-es csatornacsövet a végén lezártam és kifurogattam az oldalát, így középen is lehet nyirkosítani és az esetleges gázok is könnyebben tudnak eltávozni.
A komposzt kiszedésénél aki ilyennel foglalkozik, ne ijedjen meg, mert töménytelen mennyiségű cserebogár pajort fog találni. Ezek a "nem" hasznos állatok bontják le a szerves hulladékot, így most épp az ember haszára lesz. Én ezeket kiszedem, hogy egyrészt ne kerüljön a kertbe, mert ott már káros, másrészt a komposztba visszadobom, hogy tegye tovább a dolgát.
Saját tapasztalatom alapján ha ezeket betartjuk, akkor tavasszal is ősszel is 6-6 talicska nagyon jó minőségű földet tudunk kiszedni a komposztálónkból.

Beer Monster 2019.05.10. 23:02:54

@Csadi: Hogy az istenbe gyulladhatott ki?

vergyula 2019.05.11. 09:09:42

Tavasszal igyekszem kinyerni belőle a felhasználható részt. A nem lebomlott részeket rostálással távolítom el, a kész komposztot zsákokba gyűjtöm.

vergyula 2019.05.11. 09:22:08

@MAXVAL bircaman közíró: A papír belefér, de az érméknek többezer évre van szükségük. Csak simán vicceskedsz, vagy van valami ideológiai kifogásod a komposztálás ellen?

vergyula 2019.05.11. 09:37:23

@Beer Monster: úgy hívják, befülledés. Mint amikor a még nedves szénát kazalba rakják. A közepe nem tud kiszáradni, rohad, ezzel hőt és relatíve alacsony hőmérsékleten is begyulladó gázokat termelve. Tudtommal.

Sülve főve együtt 2019.05.11. 11:25:31

@BiG74 Bodri: A szén-nitrogén arány szemmel látható. Ha kb. fele-fele arányban van a zöld és barna anyag a komposztban, az már jó.
A tojáshét összetörve javítja a komposzt minőségét ásványi anyagai és kálcium tartalma miatt.

Sülve főve együtt 2019.05.11. 11:50:57

@Csadi: Ahogy olvasható is, kezdő komposztáló vagyok, így célom a még nem komposztálóknak kedvet csinálni és ellátni őket azokkal a tanácsokkal, amikkel én is nekikezdtem. Vesztenivalójuk nincs, hiszen így is sok előnnyel jár.
Illetve a tapasztalataimat írom le, ha látom a folyamat eredményét, akkor azt is, és igen, lehet, hogy nem lesz minden tökéletes. Egységes irány amúgy sincs, valaki tesz bele egyes elemeket, valaki nem. Ettől vagy gyorsabban bomlik a kupac, vagy lassabban, illetve más lesz a szerkezete. Valakinek csak plusz föld réteggel működik, valakinek nem. Valaki gödörbe ássa, más műanyag, rekeszes toronyba.

Minden esetre köszönöm a hozzászólást!:)

Sülve főve együtt 2019.05.11. 11:53:23

Minden hozzászólónak szól, hogy nem én mondom meg a tutit, ez egy tapasztalási, kísérleti folyamat kezdete a komposztálás témájában.
Célom a még nem komposztálóknak kedvet csinálni és ellátni őket azokkal a tanácsokkal, amikkel én is nekikezdtem. Vesztenivalójuk nincs, hiszen így is sok előnnyel jár.
Ha látom majd a folyamat eredményét, akkor azt is megosztom, és igen, lehet, hogy nem lesz minden tökéletes. Egységes irány amúgy sincs, valaki tesz bele egyes elemeket, valaki nem. Ettől vagy gyorsabban bomlik a kupac, vagy lassabban, illetve más lesz a szerkezete.

Ami nagyon fontos, hogy lehet érvelni, normális stílusban akár vitázni is, de ne söpörjük le egymást, tiszteljük egymást annyira, hogy maradjunk kulturáltak.
Két személyeskedő kommentet kitöröltem, mert az oldal nem erről szól.
Köszönöm!

Csadi 2019.05.11. 16:06:46

@Beer Monster: Hát jó kérdés. Nekünk sikerült és mivel nem voltunk otthon, a szomszéd oltotta el szerencsénkre. Azt viszont tudom, hogy ha füvet vágunk és beletesszük a frissen levágott füvet, akkor másnap olyan forró lesz a zöld fű a közepén, hogy ha beledugom a kezem szó szerint másodfokú égési sérüléseket lehet szerezni!

Csadi 2019.05.11. 16:11:37

@Sülve főve együtt: Bocsánat nem számonkérve írtam a hozzászólásom, de a saját tapasztalatom az, hogy ha nem tesz bele az ember földet, akkor a végén alul egy folyós trágyaszerű büdös, folyós valami fog kijönni, mivel a szerves anyagot nincs minek felvennie. Tehát mindenféleképpen kell bele föld. Mondjuk sokszor ha a kihúzott gazokat úgy tesszük bele, hogy nem rázzuk le róla a földet, akkor sokszor az is elég.

Sülve főve együtt 2019.05.11. 18:28:23

@Csadi: Fátylat rá!:)
Én aprított gallyakat tettem a komposzt aljára, és egyelőre úgy tűnik, ez is kellően felvette a nedvességet, de a későbbiekben akkor megy majd rá egy kevés föld is (a gyomokon maradt földön kívül).

Csadi 2019.05.12. 22:35:21

@Beer Monster: Minél több vizet adsz hozzá, annál jobb, ha nincs felesleges vized akkor is lesz belőle valami, csak sokkal lassabban. Jártam már úgy is, hogy próbáltam alulról kiszedni a "termést", de csont száraz anyagot szedtem ki, olyan volt, mintha most tettem volna bele, így hagytam és következő évre jó lett, igaz volt egy jó kis csapadékos év.

Beer Monster 2019.05.13. 11:27:42

@Csadi: Ha nem locsolod, akkor kétségtelenül 4 év alatt van készen, viszont így földet sem igényel tapasztalatom szerint.
süti beállítások módosítása