Családi receptek és emlékek

KonyhaKert - paradicsom 1x1

2019. június 06. - Sülve főve együtt

A tájfajta zöldségek és gyümölcsök előnye, hogy már régen is megtermettek az adott területen, genetikai változatosságuk révén ellenállóak és alkalmazkodóak az éghajlati és egyéb viszonyokkal szemben. Ezek termesztésével fokozzuk a mezőgazdasági biodiverzitást (fajta sokféleség). Ezek a típusok általában kevesebbet teremnek, így nagy többségük kezd eltűnni az ipari termesztésből, és helyettük új hibrid fajtákat ültetnek. Ne felejtsük el, hogy igazán ízesek és egészségesek, ezért bio kiskertekbe tökéletes választás lehet.

Már tavaly is ültettem paradicsomokat a konyhakertbe, volt amit magról nevelgettem (nem mindegyikkel jártam sikerrel:(), így hát vettem magyar tájfajtákat is, hogy igazán változatos, színben és méretben is különböző típusú paradicsomjaim legyenek. Annyi termett, hogy még chutney-t és savanyúságot is csináltam belőle ősszel. Közben pedig csodás látvány volt a kertben és a tányéron is a sárga/piros/kerek/ökörszív/körte formájú/hatalmas/apró koktél paradicsomok kavalkádja.pp_3x3-paradicsom-sfe.jpg

                                        tavalyi fotóim a kertben termett paradicsomokról

 

Idén már a palánta nevelgetéssel nem bajlódtam, ismét az ÖMKi-től (Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet) szereztem be magyar tájfajtákat, illetve még pár tő egyéb fajtát is. Tavaly hatféle hazai tájfajtát neveltek elő az ÖMKi-nél, majd ezeket a szép, bio paradicsomopalántákat lehetett "örökbe fogadni", azaz megvásárolni és kiültetni. Idén pedig a legsikeresebb három tájfajta országos üzletláncban is kapható volt. A Gyöngyösi paprika alakú, a Mátrafüredi ökörszív és a Máriapócsi fürtös koktélparadicsom színesítette a kínálatot.

Ezek mellé vettem pár tő sárga koktél- és vadparadicsomot, illetve mély barna színű és normál méretű pirosat is.

 

A palántákat már kiültettem, de ahhoz, hogy sok és egészséges paradicsomom legyen, kell ám a törődés.:) A legfontosabb teendők a következők:

- a paradicsom palántákat napos helyre ültettem

- ferdén, azaz vízszintes gyökérrel/szárral tettem a földbe, hogy a szárán is apró gyökerek nőjenek, így segítse a tápanyaghoz jutást


- a paradicsomok közelébe fokhagymát és bazsalikomot is ültettem, mert a paradicsom kártevőinek nagy része távol tartja magát ezektől az erős illatoktól (ezen kívül a tányéron is szuper párost alkotnak;))

- idén a talajtakarásról sem feledkezem meg, így a gyomoknak kevesebb esélye lesz, sőt a talaj a nedvességet is jobban meg tudja kötni, ha szalmával vagy mulccsal van fedve

- a determinált fajtákat (adott méret elérése után már nem nő tovább) nem kell folyton kötözgetni, csak az elején egy karóhoz, az indeterminált (folytonnövő) típusokat viszont rafia szállal folyamatosan kötözgetem a karóhoz, hogy elbírja a súlyát

- a hónaljhajtásokat hetente-kéthetente lekacsolom, azaz eltávolítom annak érdekében, hogy a növény ne a bokrosodásra, hanem a termésre fordítsa energiáját

- az alsó leveleket is letépkedem, hogy a földről minél kevesebb betegség jusson át a növényekre

- a veteményesben nem használok vegyszereket, idén viszont a gombásodás elkerülése érdekében Polyversumot fogok használni, mely egy természetes gomba, ami kívülről védi a növényt az ártalmas betegségektől

- ezek után jöhet a rendszeres öntözés, lehetőleg a leveleket ne érje a víz

 _dsc0307-sfe.jpg

                                                         ez az a bizonyos hónaljhajtás

 

Ha sok a napsütés, bizakodhatunk a bő termésben!:)

 

 

 

Ne feledjétek, sülve-főve együtt lenni nem csak a konyhában, de a kertben is nagyon jó!

 

 Fotók: Kőfaragó Zsuzsi

A bejegyzés trackback címe:

https://sulvefoveegyutt.blog.hu/api/trackback/id/tr1714839252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása